Jak dbać o zdrowie psychiczne na co dzień?

March 2, 2020

Dbanie o zdrowie psychiczne wcale nie jest takie trudne. Potrzebne są świadomie stosowane ogólne zasady  takie, jak pokora, uczciwość, akceptacja, odwaga lub tzw. podejście receptywne. Pomaga to utrzymać pogodne nastawienie i zredukować stres. Niemniej czasem wystarczy zmienić kilka małych szczegółów, by diametralnie zmienić myślenie o samym sobie i zabezpieczyć się przed rozwojem zaburzeń, takich jak np. depresja. Czasem problem tkwi w naszym otoczeniu, czasem w nas samych. Wyeliminowanie go pomaga odzyskać równowagę, radość i spokój. Oczywiście higiena zdrowia psychicznego nie jest panaceum i nie da się nią wyleczyć chorób, natomiast jej brak bywa wielokrotnie czynnikiem gruntującym lekooporność.

 

Rutyna codzienności

 

Rutyna w codzienności jest niezmiernie ważna ponieważ buduje ona poczucie bezpieczeństwa. Dlatego większość ludzi buduje sobie codzienne rytuały i przyzwyczajenia. Wykształcają się one samoistnie, należy pamiętać jednak, że mamy wpływ na ich jakość. Codzienny spacer w przypadku pacjentów geriatrycznych, czy ćwiczenia fizyczne u osób przed 65 rokiem życia powinny być podstawowym elementem prozdrowotnym. Co tydzień powinniśmy poświęcać na aktywność minimum 180 minut. Pomaga ona nie tylko czuć się dobrze, zachować prawidłową masę ciała i zabezpieczyć przed rozwojem chorób serca. Codzienne ćwiczenia poprawiają także naszą koncentrację, pomogą w leczeniu depresji i wpłyną pozytywnie na zdolności umysłowe.

 

Prawidłowy sen trwa od 6 do 8 godzin. Powinien odbywać się w zaciemnionym pomieszczeniu. Od jakości snu zależy nastawienie do kolejnego dnia, stopień rozdrażnienia, a także zdolność do koncentracji. Rutynowy sen, najlepiej o stałej porze, pomaga poprawić zdrowie psychiczne. Niedobór snu prowadzi do poważnych zaburzeń neurochemicznych, w konsekwencji może sprzyjać ujawnianiu się różnych zaburzeń psychicznych.

 

Estetyka i nasze otoczenie

 

Regularne posiłki w przyjemnym otoczeniu również należą do niezbędnych elementów zdrowego życia. Czy zjadamy je samotnie, czy są podane w ładny sposób, czy potrafimy wygospodarować odpowiednią ilość czasu na posiłek? A może zjadamy je w pośpiechu w pracy, w samochodzie, czy na trasie autobusowej? Czy w trakcie posiłku korzystamy ze smartfonów lub oglądamy telewizję?

 

Jakość przestrzeni życiowej ma duży wpływ na naszą samoocenę i zdrowie psychiczne. W zależności,  w jakim gronie zwykle spędzamy czas, tak też poprawiamy poczucie własnej wartości lub całkowicie je rujnujemy.  Narażamy się na utratę zdrowia, przebywając w gronie osób agresywnych i pesymistów, którzy ciągle narzekają. Osoby takie demotywują, wysysają energię duchową oraz zmniejszają zasoby samodyscypliny.

 

Redukcja stresu

 

Nie należy również zapominać o świadomym relaksie. Żyjemy często zagonieni w wirze ciągle – czegoś, bez czasu na refleksję czy odpoczynek. Poważnym błędem jest używanie w myśleniu słowa „muszę”. Prowadzi to do tego, że ludzie robią mnóstwo rzeczy, zapominają w międzyczasie o sobie, spełniają czyjeś oczekiwania, dbają o innych, a sami w międzyczasie się spalają. Krzywdząc siebie, wysyłają w międzyczasie sygnał do osób w swoim otoczeniu, że są mało warte. Często też pozwalają się innym krzywdzić i nadużywać. To leży u podstaw zjawiska mobbingu, czy innych trudnych sytuacji życiowych. Bez adekwatnych działań, mających przywrócić naturalne granice psychiczne, rozwój depresji lub innych chorób jest nieunikniony.

 

 

 

Please reload

Recent Posts

Please reload

Archive

Please reload

Tags

Please reload

730225221 

(Nie wyrażam zgody na kontakt w celach marketingowych)

  • social
  • social
  • social

©2017 by IPL Piotr Marcinowicz - Konsultacje psychiatryczne. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now