Recent Posts

Archive

Tags

Jak dbać o zdrowie psychiczne na co dzień?


Dbanie o zdrowie psychiczne wcale nie jest takie trudne. Potrzebne są świadomie stosowane ogólne zasady takie, jak pokora, uczciwość, akceptacja, odwaga lub tzw. podejście receptywne. Pomaga to utrzymać pogodne nastawienie i zredukować stres. Niemniej czasem wystarczy zmienić kilka małych szczegółów, by diametralnie zmienić myślenie o samym sobie i zabezpieczyć się przed rozwojem zaburzeń, takich jak np. depresja. Czasem problem tkwi w naszym otoczeniu, czasem w nas samych. Wyeliminowanie go pomaga odzyskać równowagę, radość i spokój. Oczywiście higiena zdrowia psychicznego nie jest panaceum i nie da się nią wyleczyć chorób, natomiast jej brak bywa wielokrotnie czynnikiem gruntującym lekooporność.

Rutyna codzienności

Rutyna w codzienności jest niezmiernie ważna ponieważ buduje ona poczucie bezpieczeństwa. Dlatego większość ludzi buduje sobie codzienne rytuały i przyzwyczajenia. Wykształcają się one samoistnie, należy pamiętać jednak, że mamy wpływ na ich jakość. Codzienny spacer w przypadku pacjentów geriatrycznych, czy ćwiczenia fizyczne u osób przed 65 rokiem życia powinny być podstawowym elementem prozdrowotnym. Co tydzień powinniśmy poświęcać na aktywność minimum 180 minut. Pomaga ona nie tylko czuć się dobrze, zachować prawidłową masę ciała i zabezpieczyć przed rozwojem chorób serca. Codzienne ćwiczenia poprawiają także naszą koncentrację, pomogą w leczeniu depresji i wpłyną pozytywnie na zdolności umysłowe.

Prawidłowy sen trwa od 6 do 8 godzin. Powinien odbywać się w zaciemnionym pomieszczeniu. Od jakości snu zależy nastawienie do kolejnego dnia, stopień rozdrażnienia, a także zdolność do koncentracji. Rutynowy sen, najlepiej o stałej porze, pomaga poprawić zdrowie psychiczne. Niedobór snu prowadzi do poważnych zaburzeń neurochemicznych, w konsekwencji może sprzyjać ujawnianiu się różnych zaburzeń psychicznych.

Estetyka i nasze otoczenie

Regularne posiłki w przyjemnym otoczeniu również należą do niezbędnych elementów zdrowego życia. Czy zjadamy je samotnie, czy są podane w ładny sposób, czy potrafimy wygospodarować odpowiednią ilość czasu na posiłek? A może zjadamy je w pośpiechu w pracy, w samochodzie, czy na trasie autobusowej? Czy w trakcie posiłku korzystamy ze smartfonów lub oglądamy telewizję?

Jakość przestrzeni życiowej ma duży wpływ na naszą samoocenę i zdrowie psychiczne. W zależności, w jakim gronie zwykle spędzamy czas, tak też poprawiamy poczucie własnej wartości lub całkowicie je rujnujemy. Narażamy się na utratę zdrowia, przebywając w gronie osób agresywnych i pesymistów, którzy ciągle narzekają. Osoby takie demotywują, wysysają energię duchową oraz zmniejszają zasoby samodyscypliny.

Redukcja stresu

Nie należy również zapominać o świadomym relaksie. Żyjemy często zagonieni w wirze ciągle – czegoś, bez czasu na refleksję czy odpoczynek. Poważnym błędem jest używanie w myśleniu słowa „muszę”. Prowadzi to do tego, że ludzie robią mnóstwo rzeczy, zapominają w międzyczasie o sobie, spełniają czyjeś oczekiwania, dbają o innych, a sami w międzyczasie się spalają. Krzywdząc siebie, wysyłają w międzyczasie sygnał do osób w swoim otoczeniu, że są mało warte. Często też pozwalają się innym krzywdzić i nadużywać. To leży u podstaw zjawiska mobbingu, czy innych trudnych sytuacji życiowych. Bez adekwatnych działań, mających przywrócić naturalne granice psychiczne, rozwój depresji lub innych chorób jest nieunikniony.

730225221 

(Nie wyrażam zgody na kontakt w celach marketingowych)

  • location-pointer
  • social
  • social
  • social

©2017 by IPL Piotr Marcinowicz - Konsultacje psychiatryczne. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now